Kovo 29 d., penktadienis | 24

Genetiškai padidinta kukurūzų maistinė vertė – nauda milijonams

LŽŪKT informacija
2018-02-27

© Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnyba

Mokslininkai rado būdą, kaip sumažinti gyvūnų pašarų ir maisto produktų gamybos sąnaudas, padidinus kukurūzų maisto medžiagų kiekį.

Web-teksto2Kukurūzai – prekiniai augalai, kurių pasaulyje auginama daugiausia

Atlikę naują tyrimą, Rutgers universiteto mokslininkai rado efektyvų būdą, kaip pagerinti kukurūzų, daugiausia pasaulyje auginamų prekinių augalų, maistinę vertę. Mokslininkai nustatė, kad kukurūzų maistinė vertė gerėja įterpus bakterijų geną, kuris stimuliuoja pagrindinės maisto medžiagos – metionino – gamybą.

Šis atradimas galėtų būti naudingas milijonams žmonių besivystančiose šalyse, pavyzdžiui, Pietų Amerikoje ir Afrikoje, kuriose kukurūzai – pagrindinis maisto produktas. Tai taip pat galėtų žymiai sumažinti gyvūnų pašarų sąnaudas visame pasaulyje.

„Mes pagerinome kukurūzų maistinę vertę. Daugiausia šių augalų naudojama gyvuliams šerti, tačiau juose trūksta metionino – svarbiausios aminorūgšties. Mes atradome veiksmingą būdą, kaip padidinti jo kiekį,“– sakė tyrimo bendraautorius profesorius Tomas Leustekas (Thomas Leustek) iš Aplinkos ir biologinių mokslų mokyklos Augalų biologijos skyriaus.

Tyrimas, kuriam vadovavo Chosė Planta (Jose Planta), Waksman mikrobiologijos instituto doktorantūros studentas, buvo paskelbtas internete, Nacionalinės mokslų akademijos darbuose.

Mėsoje randamas metioninas yra viena iš devynių svarbiausių aminorūgščių, kurią žmonės gauna su maistu. Jis reikalingas augimui ir audinių atsistatymui, gerina odos tonusą ir elastingumą, taip pat stiprina nagus. Metionine esanti siera apsaugo ląsteles nuo teršalų, lėtina ląstelių senėjimą ir yra būtina selenui ir cinkui pasisavinti.

„Kiekvienais metais sintetiniu metioninu, kurio vertė – keli milijardai dolerių, praturtinamos gamtoje šios medžiagos stokojančios kukurūzų sėklos“,– sako vienas iš tyrimo autorių profesorius Joachimas Mesingas (Joachim Messing), vadovaujantis Waksman mikrobiologijos institutui. Kiti bendraautoriai yra Xiaoli Xiang iš Rutgers universiteto Augalų biologijos skyriaus ir Sičuano žemės ūkio mokslų akademija Kinijoje.

„Tai brangus ir daug energijos reikalaujantis procesas. Metionino dedama, nes gyvūnai be jo neauga. Daugelyje besivystančių šalių, kuriose kukurūzai yra pagrindinis maisto produktas, metioninas yra taip pat svarbus žmonėms, ypač vaikams. Tai gyvybiškai svarbus mitybos elementas, prilygstantis vitaminams“, – sakė J. Mesingas, kurio laboratorija šio tyrimo metu bendradarbiavo su Leusteko laboratorija.

Viščiukų pašarai paprastai gaminami kaip kukurūzų ir sojų pupelių mišinys, kuriame metioninas yra vienintelė svarbiausia sieros turinti aminorūgštis, kurios, pasak tyrimo autorių, trūksta.

Rutgers universiteto mokslininkai įterpė E. coli bakterijų geną į kukurūzų augalo genomą ir užaugino kelias kukurūzų kartas. E. coli bakterijų fermentas, siekiant išvengti toksiškų šalutinių produktų kaupimosi, paskatino metionino gamybą tik augalų lapuose. Todėl, tyrimo duomenimis, metionino kukurūzų burbuolėse padaugėjo 57 procentais.

Rutgers universitete mokslininkai atliko viščiukų lesinimo tyrimą ir įrodė, kad genetiškai modifikuoti kukurūzai yra maistingi.

„Mūsų nuostabai, vienas svarbiausių rezultatų, kad nebuvo jokio poveikio kukurūzų augimui“, – sakė J. Mesingas.

Web-teksto1© Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnyba

Leusteko laboratorijos mokslininkų duomenimis, išsivysčiusiose pasaulio šalyse, įskaitant JAV, mėsos baltymuose paprastai yra daug metionino, tačiau besivystančiose, kur ūkininkaujama dėl pragyvenimo, kukurūzai auginami šeimos reikmėms. „Mūsų tyrimas rodo, kad auginant modifikuotus kukurūzus tokiems ūkininkams nereikėtų pirkti metionino papildų ar brangių maisto produktų, kuriuose didesnis metionino kiekis“, – pabrėžė J. Mesingas.

Rekomenduojame paskaityti

Ar mokame auginti kukurūzus?

Nuo ko priklauso kukurūzų auginimo sėkmė