Lapkričio 10 d., sekmadienis | 24

Keičiasi ūkininkų poreikiai, keičiasi ir paslaugos

Manoūkis.lt informacija
2022-12-12

© Egidijaus Vilkevičiaus nuotr., Agroakademija.lt

Kaip keičiasi ūkininkų poreikiai, kokios paslaugos jiems aktualiausios pastaruoju metu, kalbamės su Rimtautu Petraičiu, Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnybos direktoriaus pavaduotoju, laikinai vykdančiu direktoriaus funkcijas.

Buhalterinė apskaita. Horizontali. Straipsnių viduje.

Ūkininkai – svarbiausi Jūsų klientai. Jų poreikių kaita iš dalies keičia Konsultavimo tarnybos paslaugų pasiūlą. Kokia sritis pastaraisiais metais pareikalavo daugiausia dėmesio?

Šiandienis ūkininkas – verslininkas, ieškantis būdų su mažiau padaryti daugiau, nuolat tobulėjantis, besidomintis žemės ūkio technologinėmis inovacijomis, taikantis jas savo veikloje. Tad nenuostabu, kad augant klientams turi augti ir organizacija, taip pat tobulėti, keisti teikiamų paslaugų spektrą.

Pastaraisiais metais ūkininkai itin daug dėmesio skiria dirvožemio būklei gerinti – periodiškai jį tiria, pagal tyrimų duomenis atsakingiau ir efektyviau tręšia. Šiame technologiniame procese dalyvaujame ir mes. Šiuo metu, kai trąšų kainos itin aukštos, efektyvus tręšimas – vienas iš būdų taupyti. Siekdami klientams suteikti inovatyviausias dirvožemio tyrimų paslaugas Lietuvos rinkoje, bendradarbiaujame su „Eurofins Agro“ – viena garsiausių laboratorijų pasaulyje, dalį dirvožemio tyrimų atliekame Konsultavimo tarnybos laboratorijoje naudodami pažangią metodiką – artimuosius infraraudonojo spektro spindulius (NIRS). Atliekame išsamesnius dirvožemio tyrimus ir jau dabar klientams pateikiame pH, humuso, judriojo kalio, dirvožemyje sukauptos organinės anglies kiekio rodiklius. Ateityje analizuosime, kokie dar duomenys naudingi ūkininkams iš gaunamos NIRS paketo tyrimų ataskaitos, pavyzdžiui, bendras organinių medžiagų kiekis dirvožemyje, granuliometrinė sudėtis, karbonatai, mikrobiologinis dirvožemio aktyvumas (gyvybė dirvožemyje) ir kt.

Vienos paslaugos praranda paklausą, o kitos populiarios metų metus. Kas tai lemia?

Mobili gyvulininkystės laboratorija – vienas labiausiai pasiteisinusių prieš kelerius metus padarytų sprendimų. Pieninių ir mėsinių gyvulininkystės ūkių savininkai džiaugiasi, kad jiems kompleksiškai teikiamos vertingos kompetentingų specialistų paslaugos: nuo gyvulių sveikatingumo ir ūkyje paruoštų pašarų tyrimų iki gyvulių šėrimo raciono sudarymo.

Daug metų didelio populiarumo sulaukia verslo planų, paraiškų pildymo paslauga investicinei paramai ūkių plėtrai gauti. Šias paslaugas renkasi žemdirbiai, kurie siekia ilgalaikio ūkių tvarumo, nes Konsultavimo tarnybos specialistai padeda ne tik parengti paraišką ar verslo planą, bet ir jį įgyvendinti, atsiskaityti kontroliuojančioms institucijoms, vykdyti ilgalaikę įsipareigojimų ir rodiklių stebėseną.

Pastaruoju metu keičiasi klientų požiūris į ūkio buhalterinę apskaitą, ji įgauna naują prasmę. Anksčiau šią paslaugą rinkosi tie, kuriems reikėjo apskaičiuoti mokesčius, tačiau šiuo metu atrandama kita pridėtinė vertė – remdamiesi apskaita žemdirbiai planuoja ūkių investicijas, analizuoja produkcijos savikainą, prognozuoja finansinius srautus. Prie šio pokyčio prisitaikė ir Konsultavimo tarnyba, todėl su ūkio metiniu buhalteriniu balansu klientui pateikia ir jo ūkio finansinių rodiklių analizę. Paslauga automatizuojama, integruojama su kitomis informacinėmis sistemomis, diegiami dirbtinio intelekto moduliai.

Žvelgdami į ateitį manome, kad aktualesnės bus paslaugos, kurios leis suprasti ir įgyvendinti BŽŪP pokyčius, susijusius su klimato kaitos švelninimo reikalavimais, būsimais įsipareigojimais tiesioginėms išmokoms gauti, galimybe dalyvauti įvairiose paramos schemose.

Naujas ir tarp ūkininkų pasiteisinęs konsultavimo metodas – ūkininkų patirties dalijimosi grupės. Šį konsultantų ir ūkininkų bendradarbiavimo metodą atradome lankydamiesi Airijoje, ten jis taikomas jau beveik 50 metų. Džiugu, kad prigyja ir Lietuvoje, ypač mažuose, specializuotuose šeimos ūkiuose. Nedidelės (5–7 ūkininkų) grupelės kaskart renkasi skirtinguose ūkiuose, žemdirbiai gali semtis patirties vieni iš kitų, dalytis įžvalgomis, gerąja praktika, kilus klausimų pasikonsultuoti su tos grupės konsultantu. Grupelės mažos, todėl visi turi galimybę paklausti, pasisakyti, išsiaiškinti rūpimus klausimus. Net ir pasibaigus projektams, ūkininkai palaiko ryšius, bendrauja. Tai labai veiksminga ir praktiška, todėl tokį konsultavimo metodą taikysime ir ateityje.

Kiek žemdirbių konsultavote 2022 metais?

Apie 10 tūkst. klientų (ūkininkų ir ne vien). Šis rodiklis kelerius pastaruosius metus stabilus, net pandeminis laikotarpis didesnės įtakos jam neturėjo, nes ūkininkai gana greitai prisitaikė prie nuotolinių renginių, konsultacijų. Dabar juos netgi sunku prikalbinti atvykti į auditorijas, nes suprato, kad taip patogiau, nereikia laiko gaišti kelionei, pasiklausyti gali atlikdami kitus darbus. Žinoma, buvo tam tikrų niuansų. Pavyzdžiui, kai paskelbė, kad virusu gali užsikrėsti ir gyvuliai, juos laikantys ūkininkai nelabai norėjo konsultantų įsileisti. Tačiau kitų paslaugų, kurias teikiant kontaktas nebūtinas, tarkime, pasėlių stebėjimas, dirvožemio tyrimai, tai nepalietė. Konsultantai pagal nurodytas koordinates patys rasdavo laukus, o paskui konsultuodavo ir ataskaitas teikdavo nuotoliniu būdu. Visą straipsnį skaitykite čia.

Manoūkis.lt informacija