Gegužės 06 d., pirmadienis | 24

Skaitmeninimas – švietimo, konsultavimo ir žinių perdavimo potencialas

Vita Šeštokienė
Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnybos žmogiškųjų išteklių vystymo specialistė
2019-12-02

www.mediakatalogas.lt nuot.

Skaitmeninimo procesai apima vis daugiau įvairiausių sričių. Neabejotinai jie yra ir švietimo, konsultavimo, žinių perdavimo potencialas. Tai aptarta Vienoje vykusioje tarptautinėje konferencijoje.

Buhalterinė apskaita. Horizontali. Straipsnių viduje.

Konferencijos pranešėjų ir dalyvių akiratyje – robotika, dirbtinis intelektas, mišrusis konsultavimas, išmaniosios platformos, mobiliosios programėlės, nuotoliniai mokymai ir kiti skaitmeniniai žinių perdavimo būdai.

Su senoliais bendrauja robotas

BARTO – Šveicarijos išmaniojo ūkininkavimo platforma

Ulrichas Ryseris pristatė AGRIDEA veiklą, misiją ir viziją. Tai Žemės ūkio konsultavimo ir plėtros paslaugų centras, kuris skatina keistis žiniomis ir patirtimi žmones, dirbančius žemės ūkio plėtros ir konsultavimo, tyrimų, praktikos, administravimo ar politikos srityse. Centrui priklauso 40 kitų organizacijų, kurios užsiima žemės ūkiu ir veikia kaimiškose vietovėse. Jo manymu, skaitmenizavimo procesas neišvengiamas vien dėl to, kad labai išaugęs vartotojiškumas. Puikus pavyzdys, kad 1903 m. buvo svajonė skristi lėktuvu, o 2017 m. žmonių, kurie skraido lėktuvais, skaičius buvo 29396094.

Be skaitmeninių priemonių šiuo metu neįmanoma įsivaizduoti informacijos paieškos. Norint parduoti paslaugas, visų pirma, reikia išsiaiškinti, kokiais būdais tavo tikslinė grupė ieško informacijos, kuri jiems padėtų ūkininkauti. „Mums nereikia stereotipų, kad vyresnio amžiaus žmonės mažiau naudojasi skaitmeniniais kanalais informacijai gauti. Tačiau pastebėta, kad informaciją gaudami iš įvairiausių šaltinių, vis tik lemiamus sprendimus ūkininkai priima remdamiesi tiksline literatūra ar tiesioginių konsultacijų metu“,– teigė U. Ryseris.

Anot jo, labai svarbu, kad teikiamos paslaugos būtų kuo labiau susietos, t. y. kompleksinės, ir klientas gautų optimaliausios naudos. Nereikia pamiršti, kad paslaugas galime suteikti ne tik bendraudami akis į akį, bet ir naudodamiesi nuotolinėmis priemonėmis, pvz., videotransliacijos, vaizdo įrašai, prisijungiant nuotoliniu būdu.

Taip pat trumpai pristatyta Šveicarijoje naudojama intelektualiojo ūkininkavimo platforma BARTO. Problema buvo ta, kad ūkininkai, naudodamiesi skaitmeninėmis priemonėmis, tiksliai nežinojo, kaip rasti jiems aktualią kompleksinę informaciją. Šiuo atveju jiems padeda BARTO sistema. Joje ūkininkui suvedus raktinius žodžius, iš centrinės duomenų saugyklos gaunamas kompleksinis atsakymas į jo užduotą klausimą. Programos pranašumas ir yra išsami informacija. Tačiau diegiant bet kokią naujovę, ją reikia ištestuoti su maža tiksline grupe ir įsitikinti, kad ji veikia sklandžiai ir rezultatyviai, o tik tada skelbti apie ją viešai. Kitu atveju didelė tikimybė, kad norima įdiegti naujovė neduos laukiamų rezultatų ir suteiks tik nusivylimo.

Skleidžiama geroji patirtis

IALB prezidentas Florianas Herzogas trumpai pristatė savo organizacijos veiklą. Kalbėta apie praeitų metų tarptautinę konferenciją, kuri vyko Zalcburge, Austrijoje. IALB organizacijos stengiasi panaudoti kitų šalių gerąją patirtį ir ją skleisti tokių konferencijų metu. Visose šalyse, kurios dalyvauja šioje konferencijoje, žemdirbiams mokyti naudojami IT įrankiai. Juos bandoma sukurti kiek įmanoma nesudėtingus ir lengvai prieinamus ūkininkams. Konferencijos metu suburtos darbo grupės, kurios dalijosi savo šalių patirtimi.

Kitais metais tarptautinė IALB konferencija bus organizuojama Latvijoje (Rygoje), Spalio 4–7 dienomis. Formatas numatomas toks pat kaip Zalcburge, t. y. interaktyvios darbo grupės, ekskursijos, paskaitos. Preliminarios temos, kurios bus nagrinėjamos: konsultacinio pasaulio kaita skaitmenizavimo procese; kokių įgūdžių ir kompetencijų reikia konsultantui; kaip perduoti žinias skaitmenizuojant paslaugas; geroji šalių patirtis įgyvendinant projektus ir naudojami įrankiai.

Mobiliųjų programėlių naudojimo aspektai

Pranešimą skaitęs profesorius Peteris Weymanas turi daugiau 20 m. dėstytojavimo patirties sodininkystės srityje. Nuo 2014 m. užsiima mokytojų ir kitų asmenų švietimu ir mokymu, veda seminarus apie interneto laikmenų naudojimą, nuo 2016 m. rengia profesionalias mobiliąsias žemės ūkio programas – appsus. Jis skiria tris mobiliųjų programėlių rūšis, t. y. dažnai paplitusios – kurioms reikia interneto ryšio, laiko įdiegti, jos priklauso nuo prietaiso operacinės sistemos ir yra brangios. Mažai paplitusiosjoms ne visada reikia interneto ryšio, reikia jas diegti, iš dalies brangiai kainuoja.Informacijos paieška interneto puslapiuose–reikalinga interneto prieiga, nereikia diegimo, nieko nekainuoja.

Norint susirasti reikalingą informaciją telefone, tereikia susirasti „app store“ programėlę, kurios paieškoje gali rasti programėles, kurios gali padėti gauti tikslinės informacijos apie ūkininkavimą ar įrankius, kurie gali pagelbėti iškilus aktualiems klausimams, susijusiems su ūkininkavimu ir ne tik. „Visuomet mes matome top geriausias programėles, kurias naudoja vartotojai, mes galime paskaityti komentarus ir lankytojų vertinimus apie programėlės naudingumą“, – sakė profesorius.

Akcentuota, kad prieš diegiant naujoves reikia gebėti atsakytiį 4 klausimus: KODĖL? – ar tai prisidės prie profesinio tobulėjimo? KAS? Atsakomybės pasidalijimas, tikslus laikas. KAIP? Kokiais faktais remiantis, praktiniai pavyzdžiai, vizijos? KADA? Terminai ir ilgalaikė nauda.Visi žmonės yra skirtingi, todėl ir mokymosi būdus renkasi individualiai. Negalima pritaikyti vieno būdo, tinkančio visiems. Reikia visada ieškoti sprendimo būdų ir suteikti naudos kiek įmanoma daugiau suinteresuotųjų šalių.

Apibendrinti kursinių ir bakalaurinių darbų rezultatai

Pranešime lyginta informacija, kaip ūkininkai priima žinias iš įvairių informacijos šaltinių. Buvo pateikti duomenys, kokios patirties turintys respondentai daugiausia naudojasi mokomaisiais video. Apklausos rezultatai parodė, kad daugiausia respondentų neturi jokios patirties konkrečioje veikloje, todėl jiems geriausias šaltinis įgyti žinių yra mokomieji videofilmai. Taip pat daugiausia respondentai vertino informaciją, kuri yra pateikta moksliniuose straipsniuose, po to video ir seminarų metu. Mažiausiai vertinta informacija, pateikiama neformalių pokalbių metu.

Taip pat pateikti duomenys dėl informacijos šaltinių patikimumo pagal amžiaus grupes: 16–20 m. – moksliniai straipsniai; 21–25 m. – video ir individualios konsultacijos; 26–30 m. – moksliniai straipsniai ir video; 31–35 m. – moksliniai straipsniai ir video; 36–40 m. respondentai vienodai vertina visus informacijos gavimo šaltinius. Tai pati lanksčiausia amžiaus grupė, kuri informacijos ieško visur ir ją vertina, kaip patikimą. Taip pat buvo padarytos išvados, kad individualios konsultacijos yra gerai, bet jos reikalauja daug laiko, kurio klientai ne visada gali rasti dėl darbų gausos ir sezoniškumo. Mokomieji video ir tiesioginės transliacijos per nuotolį yra labai geras būdas įgyti naujų žinių ir išmokti naujų dalykų. Videotransliacijos yra ypač tinkamos lavinti asmeninius įgūdžius ir tobulinti veiklos procesus ūkiuose. Tačiau akcentuota, kad gyvos konsultacijos nebus pamirštos, nes pagal gautus tyrimų duomenis ūkininkai „gyvose konsultacijose“ pateikia konkrečias problemas ir klausimas, į kuriuos galima iš karto atsakyti ir rasti problemų sprendimo būdus. Šis procesas yra greitesnis, nei žiūrėti mokomuosius video ir juose ieškoti atsakymų į rūpimus klausimus.

Amžius neturi didelės įtakos informacijos paieškai ir įsisavinimui. Geras sprendimas, sujungiantis „gyvas“ konsultacijas ir skaitmenines technologijas, yra chatai, kuriuose pateikiami momentiniai klausimai, ten kaupiasi duomenys su rūpimais klausimais ir atsakymais. Tokiu būdu naujai prisijungiantys klientai gali rasti atsakymus ir be „gyvų“ konsultacijų. Aptartas pavyzdys – interneto svetainė, kurioje galima rasti daug dominančios informacijos ir mokomųjų video, susijusių su ūkininkavimu https://v.agrarumweltpaedagogik.at/. Taip pat šiame saite yra sudėti visi pranešimai, skaityti konferencijos metu. Kuriant mokomuosius video, nereikia pamiršti, kad jie turi būti trumpi, t. y. iki 5 min., kad žmogus neprarastų dėmesio ir gautų optimalios informacijos.

Pastebėta, kad ekologinio ūkininkavimo informacijos šaltinių galima rasti ir facebooke, nes ten yra susikūrusių daug grupių, kurios diskutuoja ir keičiasi informacija apie ekologinį ūkininkavimą.

Taigi reikia apklausti savo klientus ir išsiaiškinti, kokie informacijos gavimo būdai jiems priimtiniausi. Tada bandyti pritaikyti kuo daugiau kanalų informacijai pateikti.

Seminarai internetu

Šiuose pranešimuose pristatytas nuotolinių mokymų organizavimas ir konferencijos metu pademonstruota, kaip vienas iš lektorių prisijungė per nuotolį ir su auditorija bendravo tiesiogiai. Šis mokymo būdas taikytas per ZOOM programą. LŽŪKT analogas yra programos IKMIS nuotolinio mokymo paslauga ir mokymai, organizuojami LYNC programa. Mokymai per nuotolį taupo klientų ir lektorių laiką, transporto išlaidas, nes nereikia vykti į nurodytą mokymų vietą. Taip pat galima naudotis informacija, kuri pateikiama internete ir ją akcentuoti, diskutuoti apie mokomuosius videofilmus, kurie pateikiami per nuotolį. ZOOM programos minusas, kad į vienus mokymus gali jungtis tik 16 dalyvių.

Taip pat demonstruotos programėlės, kurias įdiegus telefone galima matyti virtualią realybę, mokytis užsienio kalbų, anatomijos ir kt. Šis mokymosi būdas ir naudingas, ir linksmas.

Prieš kuriant ar norint pritaikyti bet kokias programėles, reikia atsakyti į 4 klausimus: Kokia jos pridedamoji vertė? Kokius marketingo būdus galėsiu panaudoti? Koks atsiperkamumas? Kokia ekonominė nauda?

Nuotoliniai mokymai

Pranešime kalbėta apie nuotolinius mokymus, tiesiogines transliacijas, tiesiogines nuorodas. Pranešimo esmė – reikia naudoti kuo įvairesnes priemones informacijai pateikti, rinktis skirtingus informacijos gavimo kanalus. Svarbu, kad pateikiama informacija būtų skirta tikslinei auditorijai.

Akcentuota, kad informacija, pateikiama video formatu, vartotoją „užkabina“ per 10 sekundžių. Jei video turinys pirmomis sekundėmis nebus tikslingas, mes prarasime vartotoją. Labai svarbus momentas yra gauti atgalinį ryšį. Mokymosi procese turi būti daug praktinių pavyzdžių, nes vartotojai – ūkininkai – tai labai vertina. Atsiliepimai apie teikiamas paslaugas labai svarbūs, nes atsižvelgdami į juos mes galime tobulėti ir daryti pakeitimus savo programose. Pastebėta, kad vartotojai naudoja mokymams ne tik kompiuterius. Jie renkasi ir kitus įrenginius – telefonus, planšetes. Mokymosi aplinka nebėra susieta su konkrečias vieta. Einama prie tokio modelio, kad mokomasi visur ir visada, neprisirišant prie konkrečios vietos.

Akcentuota, kad mokymosi programas ar mokomuosius video reikia individualizuoti konkrečiam žmonių segmentui, visada turėti atsakymus-pasiūlymus. Teikiantys paslaugas konsultantai būtinai turi turėti skaitmeninių technologijų valdymo įgūdžių, kad galėtų profesionaliai juos naudoti ir parodyti visas galimybes. Interneto ryšys turi būti mobilus ir pasiekiamas. Turime naudotis ir kompiuteriais, ir kitais mobiliais įrenginiais, mokomasis turinys turi būti išsamus, konkretus ir rezultatyvus.

Žinių perdavimo įrankiai

Buvo pristatytos programėlės ir interneto puslapiai, kurie padeda dirbti su grupėmis. https://www.mindomo.com.de Šis įrankis padeda tuomet, kai darbas vyksta auditorijoje ir reikia surinkti idėjas, tuomet auditorijoje susirinkę žmonės registruojasi prie programėlės, surašo savo nuomones ir pateikia. Pagrindiniame jos valdytojo lange matomos visos idėjos ir pateikiamos kaip sąrašas.

https://answergarden.ch/about-AnswerGarden/ Yra nauja minimalaus grįžtamojo ryšio priemonė. Naudojama esant mokymams realiu laiku, auditorijos dalyviams renkant minčių žemėlapį ir grįžtamajam ryšiui iš auditorijos dalyvių gauti.

https://www.weebly.com/# – svetainė, kurioje pateikiami įrankiai gali būti naudojami rinkodarai, komercijai ir ne tik.

https://sway.office.com/ Per kelias minutes galima sukurti vizualiai patrauklius informacinius lankstinukus, pristatymus ir maketuoti dokumentus.

https://learningapps.org/ . Programa skirta palaikyti mokymosi ir mokymo procesus naudojant mažus interaktyvius modulius. Jie gali būti naudojami tiesiogiai ir mokymosi medžiagoje, ir savarankiškam mokymuisi. Tikslas – surinkti daugkartinio naudojimo blokus ir padaryti juos prieinamus visiems.

Internetinės konsultavimo paslaugos Austrijoje

Šiuo metu Austrijoje veikia nuotolinio konsultavimo platforma BERANET, kurioje el. paštu teikiamos konsultacijos, vyksta privatūs susirašinėjimai, videokonferencijos, momentiniai pokalbiai. Planuojama, kad ateityje bus teikiamos ekspertų konsultacijos čia ir dabar, vyks grupiniai susirašinėjimai ir forumai. Jokiais būdais negalima pamiršti betarpiško konsultavimo. Yra žmonių, kuriems nuotolinės konsultacijos nepriimtinos, todėl konsultuojančioms institucijoms reikia būti lanksčioms.

BERANET platformoje klientai konsultuojami visais su žemės ūkiu susijusiais klausimais. Programos veikimas aiškus, paprasta prisijungti, klientai randa visą jiems reikalingą informaciją vienoje vietoje. Klientui uždavus klausimą jam aktualia tema, atsakymus gali rašyti visi programos administratoriai, kurie turi tos srities kompetencijos. Prie klausimų ar atsakymų galima pridėti dokumentus, kurie papildo atsakymus. Konsultantai gali pasidaryti statistinę analizę apie vartotojų srautus. Naudojimasis paslauga mokamas, numatyti paslaugų paketai su atitinkamomis kainomis.

Ši platforma Austrijoje jungia 10 institucijų, joje dirba 22 konsultantai iš jų 5 vyrai. Per 2018 m. platforma turėjo 1600 vartotojų el. paštų banką ir 40 susirašinėjimų kontaktų. Didžioji dalis konsultantų yra baigę pameistrystės studijų programas. Švietimo sistema suteikia tęstinį profesinį mokymąsi, prilygstantį antrosios pakopos išsilavinimui.